maandag 20 april 2015

Zwemles duurt te lang?

Vanochtend in de krant: zwemles moet sneller.....ouders haken af omdat het te lang duurt.
Dat er gekeken wordt hoe zwemles beter kan, is uiteraard prima. Maar als het alleen maar om sneller gaat, dan heb ik zo mijn twijfels. Het gaat er toch in de eerste plaats om dat kinderen echt goed leren zwemmen? En nee, dat kan niet altijd sneller. Sterker nog: ik denk zelfs dat snel helemaal niet goed is. Als je echt goed wilt leren zwemmen, zal je toch echt ook ervaring op moeten doen. En dat krijg je niet door, bij wijze van spreken, een stoomcursus zwemmen van zes uur (oké, oké, beetje erg overdreven maar jullie snappen mijn punt, hoop ik). Soms heb ik weleens het idee dat ouders het diploma willen zodat kinderen alleen mogen zwemmen en dat het ze veel minder gaat om de veiligheid van hun kroost. En dan zijn er van die ouders die hun spruiten ook meteen alleen laten zwemmen, zonder toezicht, als ze het diploma hebben. "Ze hebben toch een diploma...."Jaja, laat ze eerst maar eens zelf zwemmen terwijl je nog toekijkt, ofzo. Doodeng. Want het is niet alleen zwemmen wat de kinderen doen, het is vooral stoeien met matten, waar ze amper onderuit kunnen komen. In een overvol zwembad waar ze veruit de kleinste zijn en zo onder de eh...voet(?) gezwommen worden.

Investeren in de veiligheid van je kinderen: dát is zwemles. En ja, ik had er ook weleens de kriebels van, van al die uren in het zwembad. De meesten deden twee jaar over hun A en B. Eén heeft alleen A, waar hij drie jaar over deed . (En toen was hij het echt spuugzat....) Oudste heeft zelfs 26 diploma's gehaald. Alles wat maar te halen was hier, op kunstzwemmen na, dan. Dát ging hem net te ver ;-)

Een aantal maanden zat ik ongeveer iedere dag in het zwembad. Eén keer met Kees (de tweede keer reed een vriendje), twee keer met Arie en nog babyzwemmen met Jan. Met Kees en Dirk reed ik omstebeurt met een vriendin , maar dat ging bij Jan niet lukken. De jongsten hebben in een ander zwembad gezwommen, zodat ik met de anderen in het recreatiebad kon zwemmen terwijl zij lesten. Ideaal: we maakten er gewoon een leuke woensdagmiddag van. Verplicht zwemmen dus ;-)

Maar wat vinden jullie? Is sneller nou echt de oplossing? Ik vind van niet....

Snorkelles is ook leuk (vakantie)

8 opmerkingen:

  1. Toen ik dit bericht vanochtend las op AD.nl was ik echt stomverbaasd. Naar mijn ervaring vinden kinderen het zwemmen leuk en daarnaast leren ze gelijk zwemmen, twee vliegen in één klap. Sporten is gezond. Want zouden die kinderen na het zwemmen wel een andere sport gaan doen? Ben bang van niet, want dan moeten ze langs de kant gaan staan 3x in de week bij de Hockey. etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oké ik ben een "oude" moeder van 4 kinderen, 21, 18 en 2x17 maar ik denk dat er te vroeg begonnen wordt met zwemles voor A & B.

    Mijn kindjes waren al ruim 6 jaar toen we begonnen.
    Voor het a diploma gingen we 5 dagen per week 3 cursussen van 6 weken en dan konden ze afzwemmen.
    Daarna nog zo'n cursus voor B en dan liefst en tijdje naar de zwemclub om de vaardigheden vast te houden.(Maar dat vonden ze niet allemaal even leuk...De jongsten wilden liever voetballen)
    Het was heel intensief, 5 dagen per week om 17.15 in het zwembad zitten maar het was te overzien en geen gebed zonder eind zoals ik nu hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oké ik ben een "oude" moeder van 4 kinderen, 21, 18 en 2x17 maar ik denk dat er te vroeg begonnen wordt met zwemles voor A & B.

    Mijn kindjes waren al ruim 6 jaar toen we begonnen.
    Voor het a diploma gingen we 5 dagen per week 3 cursussen van 6 weken en dan konden ze afzwemmen.
    Daarna nog zo'n cursus voor B en dan liefst en tijdje naar de zwemclub om de vaardigheden vast te houden.(Maar dat vonden ze niet allemaal even leuk...De jongsten wilden liever voetballen)
    Het was heel intensief, 5 dagen per week om 17.15 in het zwembad zitten maar het was te overzien en geen gebed zonder eind zoals ik nu hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het krantenbericht niet gelezen. Stond het in het AD? Nou staan daar wel vaker opruiende en stennis makende berichten in. Ik snap dat je er opgewonden over raakt. Een zwemdiploma is geen papiertje om mee te pronken, zoals een medaille, maar precies zoals je zegt: een investering in de veiligheid van je kind. Wat is lang? Het duurt zolang als het nodig is. Er is wel veel verschil in zwemschool en -methode.
    Niet zo lang geleden las ik een discussie over dit onderwerp. Daar was nota bene iemand die vond dat ze best zelf haar kind zwemmen kon leren, zoals haar moeder haar dat had geleerd. Mijn broek zakte er van af.
    Zo leerden mijn ouders en ooms en tantes zwemmen en die bakken er nu niks van, die zakken gelijk naar de bodem!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb heel lang over mijn diploma gedaan, omdat ze bij het zwembad heel erg moeilijk deden dat ik de techniek niet helemaal goed onder de knie kreeg. Dus ik mocht niet afzwemmen. Pas bij het schoolzwemmen haalde ik mijn diploma, want daar deden ze niet zo lastig. "Ze kan toch gewoon goed zwemmen?!" zeiden ze. En dat was ook zo... Ik zwom heel goed, alleen zag het er een beetje raar uit. :P Maar als ik in het water val dan weet ik mezelf te redden.

    Maargoed, als ik daar vanuit redeneer snap ik dat ouders het sneller willen. Niet zo hameren op de techniek, maar meer op jezelf kunnen redden in het water.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoor om mij heen ook dat de kinderen tegenwoordig al vanaf 4 jaar zwemles krijgen ik vind dit echter veel t vroeg, ik wacht tot zoontje Een jaar of 6 is. Zodat hij het ook beter onder de knie kan krijgen. Dan zijn ze simpel weg wat sterker in de benen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap het wel, het duurt best lang. Maar de vraag is hoe je het sneller krijgt? Ik las al bizarre oplossingen als gekleurde zeilen om het gat beter zichtbaar te maken of instructie op de iPad?! Misschien moeten de kinderen gewoon weer met 7 beginnen ipv met 4. Het ene kind kan dat namelijk wel aan, handigheid, uithoudingsvermogen en aandacht, de ander niet.
    En ben het helemaal met je eens dat het om veiligheid gaat. Dat ouders er geen zin in hebben m in het zwembad te hangen is jammer maar helaas.

    Hier hebben ze trouwens ook speodcursussen, een paar keer per week een paar uur les. Ben je soms in een paar maanden klaar. Aan de andere kant, ook niet geschikt voor ieder kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sneller lijkt me niet goed inderdaad. Het heeft ook met kracht te maken en dat kun je niet forceren. Zwemles vraagt nu eenmaal tijd, daar kun je niet onderuit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen