maandag 16 februari 2015

Jongens en onderwijs

Soms komt het weleens in het nieuws. Jongens en onderwijs gaan niet meer helemaal samen, schijnt.
Waarom niet? Meestal wordt het uitgelegd als dat het onderwijs op een  meisjes-manier in elkaar zit of de schuld wordt aan het gebrek aan mannelijke onderwijzers toegedicht.
Ik vind het altijd wel een interessant onderwerp. Want er zit wel iets in, natuurlijk.
Vroeger was een kind (in dit geval: een jongen) gewoon druk of verlegen of .....tegenwoordig plakken we er liever meteen een psychologisch etiketje op. Doen we het af als een gedragsprobleem.
(waarmee ik niet zeg dat ADHD niet bestaat.....!)Waarom mocht een jochie vroeger wel druk zijn? Waarom werd het toen weggezet als echt jongensgedrag? Waarom willen we/ze van jongens "niet-meisjes met meisjesgedrag" maken?
Wat is dat toch?
afb. morguefile

Als mijn mannen weer eens "echte mannen "zijn (stoeien dus) prent ik mezelf altijd in : dit moet kunnen...dit hebben ze even nodig.... Neemt niet weg dat ik toch nog regelmatig loop te jammeren: doe nou voorzichtig......
Maar als ik dat bewust ben, waarom dan zoveel leerkrachten niet? Of pedagogen of wie dan ook, die beroepshalve met kinderen bezig zijn? Waarom wordt het als storend ervaren als een jongen even niet oplet? Probeer dan eens iets anders uit, ofzo.....
Ik moet zeggen dat van mijn mannen op school juist wordt gezegd dat ze zo stil zijn....maar is dat trouwens ook niet een vrouwending? Praten.... ;-p

Wil je meer lezen over jongens en onderwijs? Hier is een hele site te vinden.






7 opmerkingen:

  1. Boeiend onderwerp ja. Ik heb er ook twee, jongens. Begin steeds meer te geloven dat we een meisjesachtige maatschappij/ondewrijs aan het maken zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet je nagaan als je een meisje hebt die druk is en van lekker stoeien en rennen houd. PROBLEEM!!! En ook al heeft ze idd een stoornis, toch vind ik dat tegenwoordig kinderen veel te stil moeten zijn en stil moeten zitten. Als je geen robotje bent, dan krijg je een mooie dikke vette stempel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hier zelf met een zoon ook "last van", van de huidige visie in het (in ons geval) lagere onderwijs. Het is ook wel afhankelijk van de juf of meester, de ene houdt meer rekening met het typisch jongensgedrag dan de ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geloof best het onderwijs erg gefeminiseerd is, en dat jongens daardoor minder goed uit de voeten kunnen op school!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jongetjes die vroeger heel druk en lastig waren in de klas; uiteindelijk verdwenen ze altijd van school bedenk ik me net. Jongste is één grote ongestructureerde hoop chaos en als klein ventje destijds ook nog eens erg druk en aanwezig. Die had maar heeft nog altijd moeite om 8 uur op zijn schoolstoel te zitten. Maar sinds hij op het MBO zit, sluit het gelukkig beter aan en heel ander soort leerkrachten. Geeft hem hoop om door zijn schooltijd te komen aangezien hij verder wil studeren. Maar lastig blijft het voor hem, een schooldag vreet energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb zelf in het onderwijs gewerkt en ik denk dat het huidige systeem veel te weinig structuur en duidelijkheid biedt zowel aan docenten als aan leerlingen. Daardoor ontstaat chaos en dat is wat als 'drukte' ervaren wordt.
    Maar euh... Je situatie met de kinderen thuis kun je echt niet vergelijken met die van een docent die voor de klas staat. Een docent heeft zomaar eventjes 30 'kindjes' voor de snufferd. Da's toch wel een 'klein' verschilletje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard is een situatie op school anders dan thuis....ik neem mijn petje af voor de meeste leerkrachten! Zo was er hier een kleuterjuf met een hele rustige stem...en iedereen was gewoon stil: boink, 30 kleuters....Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze dat nu voor elkaar kreeg!

      Verwijderen