dinsdag 19 maart 2013

Docentenspreekavond

Het was docentenspreekavond (of tafeltjesavond of hoe je het ook noemen wilt...) op de middelbare school. Deze keer stond er nadrukkelijk bij dat school het op prijs stelde als de leerling zelf ook mee zou komen. Dus zo gezegd , zo gedaan. Hoewel Arie dat eigenlijk helemaal niet zag zitten, is hij toch mee gegaan.
Gelukkig maar. Want de leerkrachten hadden vooral veel tips voor hém!

Arie heeft moeite met de talen. Maar wat een leuke, vriendelijke mensen zaten er op ons te wachten. Ze waren duidelijk in hun antwoorden, gaven zinnige tips over hoe Arie het zou kunnen verbeteren én ze waren allemaal nog heerlijk optimistisch over zijn kunnen.

Wat me vooral opviel was het beeld dat deze leerkrachten mij gaven van mijn zoon....op de basisschool hoorde ik niet anders dan dat hij zo stil was. Dat hij niets durfde te vragen. Nu kreeg ik te horen dat hij zo vriendelijk de klas in komt en de "juf" vriendelijk in het Frans begroet. Wauw!

Arie gaat graag naar school. Nu wel, tenminste. Dat merk ik aan zijn enthousiaste verhalen. Aan de manier waarop hij naar school toe gaat. Hij zonder morren naar extra bijlessen gaat. Zijn huiswerk maakt ...

"Juf van Frans" vraagt hem of hij graag naar school gaat. Arie zegt wat bedremmeld: eigenlijk wel, ja. Alsof dat niet zou mogen! Waarop de juf vraagt wat hij van Frans vindt. Oei, dat wordt lastig, zie je hem denken. Maar juf voegt toe: Je mag het eerlijk zeggen hoor!
Arie kletst zich er politiek correct uit. (ik moet inwendig wel even lachen...), maar in de auto verzucht hij: dan gaat ze vragen wat ik van Frans vindt!
"Je mocht toch eerlijk zijn", merk ik op. Maar Arie vindt toch niet dat je dan overduidelijk kan zeggen dat je het niks vindt. En eigenlijk snap ik dat ook wel. Is wel netjes van hem, toch!

1 opmerking:

  1. ja is zeker netjes,fijn he als ze het zo goed doen op school en dat ze het naar hun zin hebben

    BeantwoordenVerwijderen